Na posledním mezinárodním autosalonu v Ženevě Škoda Auto představila první hybridní vůz v historii značky. Vůz kombinuje pohon na zemní plyn, benzín a elektřinu. Díky této unikátní koncepci dosahuje Vision X velmi nízkých hodnot emisí CO2 na úrovni 89g na ujetý kilometr. Na tiskové konferenci automobilka uvedla, že do roku 2025 chce nabízet deset modelů s elektrickým pohonem.
Motor
Základem hnacího ústrojí je čtyřválcový spalovací motor 1,5 TSI G-Tec přeplňovaný turbodmychadlem, který byl vyvinutý speciálně pro využití stlačeného zemního plynu, případně benzínu. Kromě klasického zemního plynu může spalovat i bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů. Díky spalování CNG, se výrazně snižují emise CO2, oxidu dusíku a jemného prachu v porovnání s benzínovými nebo dieselovými motory. Výkon spalovacího motoru dosahuje hodnoty 96 kW při maximálním točivém momentu 200 Nm.
Uvnitř vozidla jsou umístěny dvě nádrže na CNG, přičemž jedna je umístěna pod zadními sedadly a druhá za zadní nápravou. Výkon spalovacího motoru je směřován na přední nápravu, zadní kola jsou v případě potřeby poháněna elektromotorem, který pomáhá při rozjezdech nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce nebo na nezpevněných cestách. V případě jízdy pouze na elektřinu ujede Vision X 2 km, což není mnoho, ale na krátké popojíždění v koloně nebo jízdu skrz nízkoemisní zónu to stačí.
Jeden elektromotor podporuje spalovací motor na zadní nápravě při jízdě. Druhý elektromotor napájí akumulátorový systém, je umístěn vpředu u spalovacího motoru a slouží hlavně jako startér a generátor. Díky systému rekuperace (přeměně kinetické energie na elektrickou) se baterie nabíjí během jízdy při brždění nebo plachtění. Využití pohonu 4×4 lze využít i v případě, že je baterie úplně vybitá, neboť generátor vyrábí energii, kterou přímo posílá do zadního motoru.
Jak již bylo uvedeno, dle výrobce by se hodnoty emisí měly pohybovat pod 90g/km, což je velmi příznivá hodnota a bude záležet, zda bude možné takové hodnoty v reálném provozu dosáhnout. Celková spotřeba zatím není známa, nicméně dojezd na benzín a CNG by měl být 650 km. Sprint z 0 na 100 km/h by měl Vision x zvládnout za 9,3 s a ručička tachometru by se měla zastavit na maximální rychlosti 200 km/h.
Exteriér
Studie měří 4 255 mm na délku, 1 807 mm na šířku a 1 537 mm na výšku. Rozvor činí 2 645 mm a dovnitř je možné naložit zavazadla až o objemu 380 l. Studie byla postavena na dvacetipalcových hliníkových kolech v antracitové matné barvě. Samotné barevné provedení bylo vyvedeno v kombinaci zelené barvy Flex a antracitové. Přední dělené světlomety jsou nově uspořádané, horní světlomety se čtyřmi čočkami zastupují denní svícení a funkci směrového světla s LED technologií. Diody se pohybují jako běžící pás. Spodní světlomety zastupují funkci potkávacích a dálkových světel. Zadní světla opět tvoří písmeno C, typický znak pro vozy Škoda.
Interiér
Vision X přináší další úroveň digitalizace modelů značky Škoda nabídkou služeb, které navádějí řidiče k volnému parkovacímu místu, nabízí vozidlo k pronájmu v momentě, kdy není využito, nabízí možnosti spolujízdy nebo se starají o vyzvednutí dětí v mateřské škole, když rodiče včas nestíhají. Využití těchto služeb asi nebude tak časté, ale někdo tyto služby určitě využije. Řidič jistě využije digitální přístrojový panel, který přináší individuální výběr uspořádání jednotlivých informací.
V rámci studie byly představeny i další ekologické prvky „Simply Clever“. V zavazadlovém prostoru lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy a dron s kamerou. Samozřejmostí jsou bezpečností prvky pro jízdu na skateboardech (přilba v zavazadlovém prostoru a další bezpečností vybavení v opěradlech řidiče a spolujezdce.
Protože se zatím jedná o studii, je nepravděpodobné, že by všechny novinky byly využity, ale ukazují směřování celé automobilky a je jisté, že uvedená hybridní technologie (CNG x elektromotor) se brzy objeví v některém z nových modelů automobilky Škoda a samozřejmě celého koncernu VW.